Ο κορωνοϊός δεν έφερε ιδιαίτερες αλλαγές στο κόστος του πασχαλινού τραπεζιού. Συγκεκριμένα, το κόστος για το μέσο τυπικό πασχαλινό καλάθι υπολογίζεται φέτος στα 53,66 ευρώ, σύμφωνα με το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ). Το κόστος αυτό είναι μειωμένο κατά 0,4% σε σύγκριση με το 2019 (ήταν 53,86 ευρώ), σύμφωνα με την έρευνα που έκανε το Ινστιτούτο στις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ.
Να σημειώσουμε αρχικά, πως τα προϊόντα που αναλύθηκαν είναι αντιπροσωπευτικά του ελληνικού πασχαλινού τραπεζιού και η επιλογή τους έγινε από εξειδικευμένα στελέχη της αγοράς. Τα προϊόντα που εξετάστηκαν είναι: αρνί ελληνικό, κατσίκι ελληνικό, αυγά 6αδα, τσουρέκι, ξύδι, αλεύρι για όλες τις χρήσεις, μουστάρδα, φέτα, γιαούρτι, κρασί Μοσχοφίλερο, μπύρες, πατάτες, ντομάτες, βούτυρο, μαρούλι, φύλλο κρούστας και αναψυκτικό τύπου Cola.
Η μέση τιμή στις εξεταζόμενες κατηγορίες παραμένει υψηλό, στο 32%, κάτι που δείχνει ότι οι καταναλωτές έχουν πρόσβαση σε μεγάλο εύρος εναλλακτικών επιλογών. Σημαντικό ρόλο αναμένεται να παίξει και η παρατηρούμενη το τελευταίο διάστημα ένταση των προσφορών και προωθητικών ενεργειών από τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ και τις προμηθευτικές εταιρείες με τη μορφή παροχής επιπλέον εκπτώσεων, επιπλέον ποσοτήτων, δωροεπιταγών, εκπτωτικών κουπονιών κλπ, η οποία αφορά σχεδόν το σύνολο των εποχιακών προϊόντων και εκτιμάται ότι παρέχει επιπλέον όφελος περίπου 13% κατά μέσο όρο στους καταναλωτές που θα τις επιλέξουν.
Στα ίδια επίπεδα με πέρυσι η τιμή του αρνιού
Σε ό,τι αφορά το αρνί, η τιμή του στις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ αναμένεται να διαμορφωθεί τη Μεγάλη Εβδομάδα περίπου στα περσινά επίπεδα. Η μέση τιμή του αρνιού αναμένεται να είναι κατά 0,19 ευρώ μειωμένη (-3%) το 2020 σε σχέση με το 2019 στα 5,80 ευρώ έναντι 5,99 ευρώ κατά μέσο όρο. Η τιμή του κατσικιού αναμένεται να είναι μειωμένη κατά 0,09 ευρώ (-1%) το 2020 σε σχέση με το 2019, στα 6,48 ευρώ ανά κιλό κατά μέσο όρο, έναντι 6,57 ευρώ.
Ωστόσο, με βάση τα στοιχεία από την έρευνα κατανωλωτών του ΙΕΛΚΑ, η κατανάλωση αρνιού και κατσικιού φέτος αναμένεται να είναι μειωμένη. Οι τιμές, σημειώνει το Ινστιτούτο, βασίζονται σε εκτιμήσεις και αναμένεται να μειωθούν, ανάλογα με τη ζήτηση τη Μεγάλη Εβδομάδα.
Κορωνοϊός και καταναλωτικές συνήθειες
Τα μέτρα που έχουν ληφθεί για την αντιμετώπιση του κορωνοϊού, έχουν επηρεάσει τις αγοραστικές και διατροφικές συνήθειες των Ελλήνων, σύμφωνα με την έρευνα καταναλωτών του ΙΕΛΚΑ, με δείγμα 1.050 ατόμων την περίοδο 1 έως 3 Απριλίου 2020. Τα οικογενειακά τραπέζια αυτών των ημερών θα είναι μικρότερα. Το 2019, το 67% ή 2 στους 3 καταναλωτές συμμετείχαν σε μεγάλα οικογενειακά τραπέζια άνω των 10 ατόμων.
Το ποσοστό αυτό πέφτει το 2020 στο 3%, ενώ αντίθετα το ποσοστό των καταναλωτών που θα συμμετέχουν σε μικρό τραπέζι κάτω των 10 ατόμων ανεβαίνει από 38% σε 52%. Τέλος το 31% το οποίο επέλεγε να κάνει το πασχαλινό του τραπέζι στον κλάδο της εστίασης, το 2020 πρακτικά μηδενίζεται λόγω των μέτρων περιορισμού κυκλοφορίας. Ακόμη, από την έρευνα προκύπτει ότι οι καταναλωτές επιλέγουν περισσότερο- σε σύγκριση με το παρελθόν- να φτιάξουν μόνοι τους γλυκά και άλλα πασχαλινά είδη.
Το ποσοστό των καταναλωτών που θα αγοράσει γλυκά από ζαχαροπλαστείο πέφτει από το 53% το 2019 στο 39%, ενώ το ποσοστό που θα φτιάξει γλυκά στο σπίτι ανεβαίνει από το 51% στο 62% και το βάψιμο αυγών ανεβαίνει από το 67% στο 80%. Όσο για το σούβλισμα του αρνιού, από την έρευνα προκύπτει μείωση από το 58% στο 13% και το ψήσιμο στον φούρνο ως εναλλακτική ανεβαίνει από το 34% στο 67%. Όπως φαίνεται, ο κορωνοϊός μας «έβαλε» στην κουζίνα για τα καλά.
Σχόλια